Zaujala mě reklamní kampaň české zprostředkovatelské společnosti. Příjemným a vtipným způsobem řeší problematiku finanční negramotnosti Čechů i Slováků. Reklama zároveň, i když nechtěně, velmi trefně popisuje největší nedostatek finančního poradenství u nás.
V rubrice z redakční pošty přinášíme netradiční pohled našeho čtenáře na nezávislé zprostředkování.
Text publikujeme v plném znění.
V televizním spotu, který mě zaujal, vystupuje muž – zjevně domácí kutil, který si chce sám doma v koupelně vyoperovat slepé střevo. Vtipná reklama končí otázkou: „Skutečně si raději všechno děláte sami? Své finance raději svěřte odborníkům. „Uznávám, že „domácí kutilové“ jsou pohromou všude tam, kde je ve skutečnosti nutný zásah odborníka. Na druhé straně se však ptám, může být univerzální finanční poradce odborníkem opravdu na všechny sféry osobních financí? Odpověď je stejná jako na otázku, zda byste dovolili svému stomatologovi, aby vám udělal dvojnásobný bypass na srdci.
Samozřejmě, že ne, protože jakkoli dobrý odborník na stomatologii je v oblasti srdečních chorob skoro stejným laikem jako vy. Jiné to není ani v oblasti osobních financí. Nebo snad věříte, že muž, který ráno pojistil dům, přes oběd prodával podílové fondy a večer vybavil pro klienta hypotéku, je skutečným odborníkem na všechny zmíněné oblasti? V dnešním období jsme svědky silné propagandy, ke které aktivně přispíváte i vy a která se nás snaží přesvědčit o tom, že se to dá.
Před nedávnem jsem si dokonce přečetl rozhovor s „nezávislým poradcem“, který tvrdil, že své nové lidi posílá za poradci do banky, aby jim ukázal, že po několika školeních jsou lepší než bankovní úředníci. Marketingově je to skvělý nápad, až na to, že kvalita je v tomto případě velmi účelově deformovaná. Pokud někomu hučíte, že každé tři roky by si měl klient přenést hypotéku do jiné banky, protože je to výhodnější, tak tomu klient i nový „nezávislý“ poradce uvěří. Nováček – makléř nepochopí, pokud mu zkušený pracovník v bance mluví o něčem jiném z vlastně praxe. Raději se spokojí s tím, že to čemu nerozumí, nazve hloupostí.
Uznávám, že jistou část odpovědnosti nesou i banky, které na svých lidech šetří a tím podporují vysokou fluktuaci, ale stále dokáží své lidi připravit lépe než „nezávislí poradci“, kteří místo odbornosti školí jen prodejní techniky.
Sám jsem působil v bankovním sektoru 6 let, právě pro peníze jsem odešel, dnes pracuji pro mezinárodní IT společnost a s financemi přicházím do kontaktu zejména jako drobný investor, především na Forexu, i proto si pravidelně čtu články, ale některé, které vychvalují práci poradců, mi velmi nevoní.
Za ten čas, co jsem pracoval v bance, jsme věnovali mnoho energie tomu, aby klienti byli spokojeni a ani jeden z mých kolegů vědomě či nevědomě nepoškodil žádného klienta. To se však nedá říci o externích poradcích, kteří nám nosili klienty. Ukazovali velké svaly, aby demonstrovali, jak za klienta bojují, ale když nastala situace, že by mohly klientovi zlevnit úvěr na úkor vlastní provize, najednou ztichli. Nic jiného než peníze je nikdy nezajímalo.
Často jsem se zamýšlel nad tím, že kdyby peníze, které vydělávají tito „poradci“ zůstávaly na výplatních páskách bankovních poradců, snížila by se jejich fluktuace a klient by měl v bance ještě kvalitnější servis.
Stále věřím, že se to podaří a klienti přestanou být zavádění tím, že jeden člověk je odborník na celý finanční sektor. Doufám, že si to uvědomí i klienti a přestanou s vážnými srdečními vadami utíkat za zubařem a pochopí, že není MUDr. jak MUDr a že není finanční odborník jako finanční odborník. Snad to pochopí dřív, než se to nezvratně projeví na jejich finančním zdraví.
Pro další informace navštivte naše stránky.
0 komentářů u “Univerzální poradce je jako zubař operující bypass”